Це матеріали книги «Репетитор — професія актуальна», яка вийшла у 2009 році у видавництві Шкільний світ. Може станеться у пригоді тим, хто хоче проаналізувати свою репетиторську діяльність з точки зору економічних інструментів.

В економіці існує SWOT –аналіз, який проводить при спробі запровадити будь-який комерційний проект. В ньому аналізуються сильні та слабкі сторони діяльності, а також можливості та погрози втілення.

Зробимо і ми короткий аналіз репетиторської діяльності з точки зору економіки.

В таблиці наведено приклад SWOT –аналіз для репетитора, який розраховує працювати зі школярами.

Сильні сторони Можливості
Якість наявної освіти не відповідає вимогам часу Наявність клієнтської бази серед сімей з дітьми шкільного віку
Кваліфікація і результативність репетитора Вдячні замовники, реклама по типу «сарафанного радіо»
Наявність приміщення для індивідуальних занять та занять з малою групою Збільшення клієнтської бази
Слабкі сторони Погрози, ризики
Низька платоспроможність населення Відсутність достатньої кількості замовників
Сезонність заробітку «жовтень – квітень» Розробка майстер-класів для колег
Пропуск учнями занять Розробка максимально зручного розкладу та цінової політики, що сприяла б відвідуванню
Зайнятість на іншому місці роботи Розробка максимально зручного розкладу

 

Проаналізуємо погрози та ризики і спробуємо з часом перетворити їх на можливості чи принаймні зменшити їх вплив на прибутковість діяльності.

Погрози, ризики

  1. Відсутність достатньої кількості замовників.
  2. Розробка майстер-класів для колег.
  3. Розробка максимально зручного розкладу та цінової політики, що сприяла б відвідуванню.
  4. Розробка максимально зручного розкладу занять.

Основа всіх основ – це замовники послуги, вони будуть вкладати кошти в освіту своїх дітей і сплачувати вашу роботу. Тому так важливо розробити свою стратегію дій на ринку освітніх послуг. Треба обрати категорію тих людей, що потребують ваших послуг.

Наприклад, це середній клас, зацікавлений у освіти своїх дітей, ця категорія, зазвичай, і звертається до репетиторів. Треба розуміти, скільки саме заробляє сім’я, на яку ви розраховуєте, скільки в ній дітей, в якій школі ці діти навчаються, на сучасному етапі школа, як це не прикро, визначає скільки людина сплачує за освіту. Рівень школи обумовлює рівень намагань цих людей відповідати чому б там не було. Так звані «круті школи» коштують більше і до них віддають дітей ті, хто спроможний платити ціну середню та вищу за середню на ринку освітніх репетиторських послуг.

Середня ціна стосується кожного регіону, в кожному населеному пункті вона різна, дізнайтеся про неї у різних людей. Якщо ви спинилися на звичайних школах, то треба розуміти, що звичайні люди. Які не належать до середнього класу не в змозі платити середню ціну на ринку і потребують нижчої ціни.

Якщо клієнт або замовник послуги вимальований у розумінні можна перейти до реклами. Реклама має бути чітко спрямована на омріяних замовників. Як це зробити доведеться вигадувати самостійно, в кожному місті свої можливості для цього.

Тобто для усунення такої загрози, як відсутність замовників, треба зацікавлювати людей своїми можливостями, рекламувати себе та свої послуги, і що най головне відповідати цій рекламі кваліфікацією та результативністю.

Наступна погроза у вигляді сезонності доходу, тобто потреба у репетиторах здебільшого з жовтня по квітень, а це близько семи місяців, вимагає пошуку інших джерел доходу. Однією з можливостей є робота з випускниками 9 та 11 класів, які складають іспити та ЗНО і робота продовжується і в травні, і в липні. Але все одно літні місяці неохоплені діяльністю. Тому можна проводити семінари та майстер-класи для колег-репетиторів на платній основі.

Ще однією загрозою є пропуски занять учнями, вони хворіють, втомлюються, забувають тощо. Це впливає на економічну ефективність діяльності. Тому треба розробляти розклад, який буде максимально зручний для дитини, що має окрім ваших занять ще й інші. А також вигадувати можливі бонуси при оплаті вперед, але так, щоб невідвідування не впливало на дохід. Приклад, так звані заморожені заняття у фітнес-клубах. Так при оплаті абонементу на два місяці ви отримуєте можливість пропустити без втрати оплати одне заняття, а всі інші пропущені з вини власника абонементу заняття не відшкодовуються. Справа у тому, що сплачені заняття стимулюють замовника ходити на заняття, і не пропускати їх.

Якщо ви зайняті ще на одному місці роботи, наприклад, у школі треба розуміти, існують форс-мажори у вигляді термінових нарад при директорі, педнарад тощо. Тут треба тримати міцний телефонний зв’язок з замовниками і намагатися ніколи, по можливості, не переносити занять по власній ініціативі. Така поведінка розхолоджує учнів і дає їм моральне право не приходити на заняття.

Таким чином, ми проаналізували певні ризики репетиторської діяльності, зрозуміло, що цей аналіз можна розширити відповідно до наявної саме у вас ситуації. Треба розглядати це як приклад економічного аналізу репетиторської діяльності і надання певних порад щодо усунення виявлених погроз.